יום ראשון, 15 בדצמבר 2013

תורת הצבע

איך לאפר נכון בעזרת תורת הצבעים

זה היום השלישי לסערה, אין ספק שהחורף כבר כאן וזה לא סתם חורף! זה חורף שלא נראה בארץ כבר מספר עשורים....
תמיד כשמתחיל החורף, משהו בסקאלת הצבעים שלנו משתנה. השמיים, העצים, הבגדים וכמובן שגם האיפור. יש אנשים שלא נוטים לתת יחס מיוחד לצבעים, לשילוב בינהם ולהתאמתם לעונה, אירוע, מצב רוח או כל דבר אחר.
בתור מעצבת גרפית ומאפרת אתן בטח יכולות להבין שצבעים הם חבריי הטובים ביותר!!! מי שמכיר אותי באמת יכול לפעמים לדעת מה עובר עליי רק לפי הצבעים שאני לובשת או צבעי האיפור שלי באותו היום.
הכנתי לכן פוסט מעניין מאד על תורת הצבע ואיך כל זה קשור לאיפור... תהנו!

אז מאיפה הכל התחיל???  אי שם בצרפת היה כימרי בשם מישל אז'ן שברוי, תוך כדי בדיקה של גורמים לדהיית הצבעים  בשטיחי קיר במקום בו הוא עבד, שברוי גילה משהו מעניין מאד. הוא גילה כי אם מסתכלים על שני חוטים בצבעים שונים מרחוק, הם נראים כמו צבע אחד, למשל, אם מסתכלים מרחוק על שני חוטים, האד אדום והשני צהוב, הם נראים כמו חוט כתום. הוא המשיך וחקר וגילה שלא רק על חוטים אלה גם על משטחי צבע גדולים יותר יש להצבעים השפעה אחד על השני. לאחר מחקים וניסויים רבים הוא פרסם את מחקרו "חוק הניגוד הסימולטני בצבעים" וזאת בעצם תורת הצבע של שברוי. ( ועליה למדתי כל כך הרבה כשהייתי 
סטודנטית לעיצוב גרפי).

אז מה התיאוריה בעצם אומרת?


יש שלושה צבעי יסוד: אדום, צהוב וכחול, שמהם ניתן להרכיב את כל הצבעים האחרים.
לכל צבע מגלגל צבעי היסוד יש את הצבע המשלים שלו, שהוא בעצם שילוב שני הצבעים האחרים.
למשל: שילוב של שני צבעי היסוד אדום וכחול ייתן לנו צבע סגול, וסגול יהיה הצבע המשלים של צהוב ( מכיוון שצהוב הוא צבע היסוד השלישי שנישאר אחרי שעיברבבנו את שני צבבעי היסוד האחרים).
אז אחרי שלושת צבעי היסוד יש לנו עוד שלושה צבעים משלימים והם: סגול, ירוק וכתום.
שלושת הצבעים האלה נקראים צבעים משלימים ראשוניים כי הם בעצם העירבובים של צבעי היסוד עצמם. ישנם גם צבעים משלימים משניים שהם עירבוב של צבע יסוד עם צבע משלים.


למה בכלל חשוב ללמוד את גלגל הצבעים כדי לאפר נכון?

החוק הוא שכל צבע משלים מנטרל את צבע היסוד שלו. כלומר, ירוק מנטרל אדום, כתום מנטרל כחול וסגול מנטרל צהוב.
אם לדוגמה יש לנו אדמומיות על העור, נמרח עליו מייקאפ בגוון ירקרק והאדמומיות תיעלם. דוגמא נוספת, אם יש לנו כהויות מתחת לעיניים, נוכל להשתמש בגוון כתום כדי לנטרל אותם.


חוק חשוב נוסף הוא שכל צבע יסוד שמניחים ליד הצבע המשלים שלו יגרום להדגשת שני הצבעים.
אם כך, אז לדוגמה אם יש לנו שיניים צהובות, לא נמרח על השפתיים אודם בגוונים סגולים מכיוון שסגול וצהוב מדגישים האחד את השני.

צבעים חמים וקרים ואיך הם עוזרים לנו להתאים מייק אפ?

יש חלוקה נוספת של גלגל הצבעים מלבד צבעי יסוד וצבעים משלימים והיא חלוקה לפי צבעים קרים וצבעים חמים.
צבעים קרים: סגול, כחול, ירוק וכל הגוונים שבינהם.
צבעים חמים: אדום, כתוב, צהוב וכל הגוונים שבינהם.


כאשר מדברים על איפור והתאמה לגוון העור, ירוק ואדום יכולים להיות גם חמים וגם קרים. אם האדום מכיל בתוכו גוונים כחלחלים או סגלגלים הוא נחשב קר ואם האדום מכיל בתוכו כתומים או צהבהבים הוא ייחשב חם.
כנ״ל הירוק, אם מכיל בתוכו גוונים כחולים הוא יחשב קר ואם הירוק מכיל בתוכו גוונים 
כתומים או אדומים הוא ייחשב חם.

אז מה לכל תיאוריית הצבעים ולבחירת מייק אפ?

כאשר אנחנו רוצים להתאים גוון של מייק אפ או קונסילר לסוג העור נצטרך לבדוק את שני סוגי החלוקה של הצבעים.
ראשית, צריך לבדוק האם גוון העור הוא חם או קר ( גוונים קרים בד״כ על בסיס ורדרד או ירוק וגוונים חמים בד״כ על בסיס כתום וצהבהב). אם גוון העור חם כמובן שנתאים לו מייקאפ בגוון חם וההיפך, אם גוון העור קר, נתאים לו מייק אפ בגוון קר.
הכלל השני הוא ניטרול של צבעים (צבעים משלימים), כאן נשתמש במידע שכתבתי אודות הצבעים המשלימים שמנטרלים את צבעי היסוד. למשל, אם על העור יש אדמומיות נבחר מייק אפ או קינסילר עם גוון ירוק כדי שהירוק ינטרל את האדום.
אנשים עם גוון עור חם ייראו מצויין באיפור בצבעים חמים כמו כתום וזהב.
אנשים עם גוון עור קר ייראו נהדר עם איפור בצבעים קרים כמו כחול וסגול.
בנוסף, יש אנשים עם גוון עור ניטרלי. כלומר שהוא אינו חם ואינו קר, אנשים כאלה יוכלו להשתמש גם בצעים קרים וגם בצבעים חמים.

איפור עיניים

מלבד שיטת הניטרול שכבר כתבתי, בעזרתה נוכל לנטרל למשל כהויות מתחת לעיניים, נוכל לאפר את העיניים נכון אם נשתמש בצבעים משלימים. כפי שכתבתי, לכל צבע יסוד יש צבע שמלים ראשוני ומשני, בשיטת הניטרול מניחים אותם אחד על השני כדי לנטרל אבל אם רוצים להדגיש אותם צריך להניח אותם אחד על יד השני. צבעים משלימים שמונחים האחד ליד השני נראים טוב יותר, בוהקים ורוויים יותר.
גם כאן יהיה נכון להגיד שברוב המקרים בעלות גוון עור חם ייראו טוב יותר עם איפור עיניים בצבעים חמים ובעלות גוון עור קר ייראו טוב יותר עם איפור עיניים בגוונים קרים. כמובן שיש את הצבעים הניטרלים שהם שחור, לבן וגוונים של חום ואפור, בהם ניתן להשתמש גם לעור בגוון חם וגם לעור בגוון קר.
איפור עיניים כחולות - גוונים חומים- כתמתמים וגווני ברונזה למיניהם. אך גם גווני הכחול השונים. מגווני הירוק לעומת זאת, עדיף להמנע. 
איפור עיניים ירוקות - גווני הסגול-אדום (חציל, ארגמן) ידגישו את הירוק בעיניך, או לחלופין בגווני הירוק השונים. מכחול, כאמור, עדיף להמנע... איפור עיניים חומות -מכיוון שחום הוא גוון ניטרלי, כמעט כל צבע ישצלב איתו מצויין. את יכולה לבחור בגווני הכחול-סגול להדגשת הגוון החום, או לחליפין ללכת עם חומים, ורדרדים או כל גוון אחר שתבחרי...


אשמח לשמוע איזה גוון עור יש לכן ואילו גוונים עושים אתכן זוהרת ויפה יותר!!!

2 תגובות:

  1. היי.. שמחה לשמוע :) תנסי את זה... אלו הדברים הקטנים שעושים את השינויים הגדולים! בהצלחה... ותחזרי לבקר כאן :)

    השבמחק